čtvrtek 16. srpna 2012

Vazby aneb Každý má na ně jiný názor

Tohle téma už se řešilo tolikrát v naší knižní blogosféře, a určitě se ještě řešit bude. Paperback/brožovaná vazba nebo hardcover/vázaná vazba? I takhle to můžeme říct. Já mám na každou jiný názor. A právě o tom se dozvíte v tomto článku. Začneme paperbackem, budeme pokračovat hardcoverem, a pak takovým hodnocením obou vazeb dohromady.

Paperback neboli brožovaná vazba je pro někoho lepší, pro někoho ne. Plusem na ní je to, že je nákladově výhodnější, a v prodeji je taky levnější. Je to taková ta vazba i na četbu při nějaké cestě nebo na dovolenou, protože není těžká a nezabere tolik místa. Pro některé může být ale mínusem na knize to, že se lehce zničí, ohne, začne trčet přední strana knihy, někomu můžou třeba z takové vazby vypadávat stránky, a proti tomu je zase hardcover lepší. Já mám doma například Eragona v měkké vazbě, který mi ani tak nevadil, protože kniha nebyla zas tak dlouhá (tlustá), aby se zničila, ale až budu číst Eldesta nebo Brisingra, a pak Inheritance, až vyjde taky v té paperbackové verzi (chci mít totiž celou sérii ve stejné verzi, takže všechny díly v paperbacku). U nich se bojím, že se mi kniha zničí. I když doufám, že ne.


Hardcover neboli kniha v pevné vazbě se mně taky líbí. Dobře se čte, a většinou se vám sama od sebe nezavírá, což paperback ano. U této vazby je jasné, že knihy budou dražší než paperbackové výtisky, ale nemusí tomu tak vždy být, i většinou bohužel je. Tato vazba je trochu náročnější k výrobě, nebo spíše náročnější k výrobě než paperbacková vazba.Využívá se hlavně, když chcete knihu v elegantním vzhledu nebo pro dlouhodobé používání knihy. Třeba takového Percyho Jacksona nebo Bohové Olympu či Kroniku Cartera Canea, prostě knihy od mého nejoblíbenějšího autora Ricka Riordana, bych v paperbacku moc nechtěl. U těchto sérií jsem si zvykl na hardcover, a i kdyby to šlo dát do té paperbackové verze, tak jsem rád, že u ní Fragment nechal pevnou vazbu.

V zahraničí si můžete také někdy všimnout, že série nebo kniha v paperbacku má jinou obálku, než ta samá série nebo kniha v hardcoveru. Někdy se v polovině série rozhodnou, že kniha už se nebude vydávat v jedné vazbě, ale v té druhé, a pak k sobě třeba neladí obálky. Ale toto není dnešní téma, takže od toho teď pryč.

Každá z vazeb má něco do sebe, každá má své plus a mínus, ale která je ta lepší? To se nedá jen tak snadno určit. Já mám doma víc paperbacků než hardcoverů, ale na tom tak nezáleží, protože většina knih vyšla v paparbecku, nebo aspoň vyšly dřív, než pak vázané podoby těch stejných knih. Například Fragment vydal nejdřív Upíří deníky v brožované vazbě, a až pak vydal box, kde byly knihy ve vázané vazbě. Já mám doma samozřejmě tu brožovanou, protože ta mi připadá lepší, a ani se mi nechtělo čekat na další vydání boxu. Mám rád obě dvě vazby, ani jedna z nich mi nějak nevadí.


A jaký je váš názor na vazby? Která je pro vás lepší? Kterou máte víckrát doma? U které knihy by jste chtěli jinou vazbu než má? Vaše názory pište do komentářů pod článkem, budu za ně rád ;)




15 komentářů:

  1. Mám rád oba typy väzieb. I keď, priznávam, paperback je moja srdcovka, najmä Fragmentovky. Neboj, ODJ mám okrem štvrtej časti v paperbackoch aj ja a tiež som sa obával, aby sa väzba neprelomila. No, ostala ako nová. Netreba ju tak veľmi otvárať a tlačiť na ňu pri čítaní, i keď je viac menej celkom odolná voči prelomeniu. No človek nikdy nevie :) A k tomu Inheritance - no, neviem, neviem, kedy vyjde aj Inheritance v mäkkej väzbe. Predpokladám tak najskôr o rok a pol. To sa len tak ľahko nevypredá.
    Ale aj pevnú väzbu mám rád. Každá má proste niečo do seba :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsi mě utěšil, že jí nemá sám, a že se ti nezničila :) Tak já nevím, kdy se k dalším dílům dostanu, tak uvidíme, když tak si jí vyberu v pevné vazbě, nebude mi to tolik vadit :) Každá ta vazba má něco do sebe, ale jsou podle mě lepší než e-booky, ty nějak moc nemusím :))

      Vymazat
    2. Veru, ja ich nemám ani na čom čítať. Takže bohužiaľ... Aj keď je to dobrá vecička, to určite.

      Vymazat
    3. Já je občas čtu na PC, protože to taky nemám kde číst, ale čtečku nějak zvlášť teď nepotřebuji ;)

      Vymazat
  2. Já mám teda nejraději hardcovery, obzvlášť, pokud nemá přebal a má svou vlastní látkovou záložku, to úplně miluju :) A když miluju i paperbacky, například bych ráda měla doma původní staré tenoulinké paperbacky Narnie. Ty nové hadcovery nejsou špatné, mají krásnou obálku, ale kdybych měla možnost mít doma ty původní malinké paperbacky, tak bych byla opravdu ráda :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně ten přebal nějak nevadí, ale vadí mi při čtení, takže ho vždy z knihy během četby sundávám, nechci ho zničit. Tak mi se líbí obě verze Narnie. A vždyť si můžeš pořídit celý ten box Narnie, a tam je máš v paperbacku ne? :)) A když už jsme u té Narnie, teď mi přijdou v co nejbližší době k recenzi první dva díly Narnie :))

      Vymazat
    2. Jo, ale ty paperbacky jsou taky ty nové... já myslím ty úplně nejstarší, první vydání u nás. Ty byly tenoulinké sotva centimetr :)

      Vymazat
  3. Já mám nejraději vázané s přebalem, protože i když se knížka odře, přebal to napraví, esteticky :-) Paperbacky nemám ráda, protože se u nich hrozně láme vazba a kniha vypadá očteně i po jednom přečtení... I když Hra o trůny například je asi lepší v paperbacku, protože u vázané se hrozně rychle láme hřbet, jak jsou tlusté...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně vadí, že se ten přebal musí z té knihy sundávat, protože by se taky zničil. Jinak máš pravdu, je to lepší když to má ten přebal, že tam pak nejde vidět když se odře nebo tak.

      Vymazat
    2. ja nenávidím tie prebaly, mne to zavadzia...ja radšej keď je obrázok priamo na prvej strane...

      Vymazat
  4. U nás to většinou není na výběr, buď je to jedno, nebo druhé... Ale když si vybírám anglické knížky, tak si většinou kupuju paperbacky, protože to vyjde levněji a místo 2 knih si můžu koupit 3. Ale dejme tomu, že by v nějaké vesmíru byly stejně drahé, tak vždycky radši sáhnu po hardbacku, protože mám jednoduše ráda ty tvrdý desky :)
    Teď mám třeba doma Divergent v paperbacku (levnější) ale dvojku v hardbacku, protože paperback na book depository neměli, a já tu knihu tak moc chtěla :D A ten hardback je tak nádherný, že si trojku nejspíš koupími v něm. Už aby byla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se těším až vyjde v češtině dvojka, už se nemůžu dočkat. A pak aby byla co nejdřív trojka v češtině, ale to si trochu počkám, když ještě není ani v angličtině :) :D

      Vymazat
  5. ja nemám rada paperbacky...ja radšej v trvdej väzbe, lebo je kniha omnoho krajšia a nezničí sa tak rýchlo...hlavne keď je hrubá alebo ju často čítam, napríklad si neviem predstaviť Harryho Potter v paperbacku! hrôza...ale zase teraz čo som si objednala Hex Hall a Pod nekonečnou oblohou to bolo v paperbacku, čo ma strašne sklamalo! ale tak sú to knihy tenšie, takže chápem prečo...

    OdpovědětVymazat
  6. Já bych přežila i ty neladící obálky ale hrozně mě štve, když je jedna kniha ze série velikostně jiná než druhá a pak to vytvoří schodek, když je dáš vedle sebe... :/ Za tohle bych vraždila.
    Jinak mám hrozně ráda paperbacky od Fragmentu, protože ty jsou neohnutelný a nezničitelný. :D (To zase ne, ale třeba na Hunger games nejde ani vidět, že bych je četla, ale DN už má oškýranej hřbet :// a to jsem na knížky opatrná a zrovna na HG s DN obzvlášť).
    Co se týče hardbacků... no, podle mě vypadají v knihovně hezky (a co teprv s přebalem, i když to je další věc, na kterou je potřeba dávat pozor :/)... Ale zase, zatímco v paperbacku mi všechny stránky drží u sebe, v hardbacku mám zase v pořádku většinu vazeb (až na knihy z dětství a tak), ale při otevírání/zavírání začnou po nějaké době tak trochu vrzat (tohle mi dělá Divergence :/)... potom už se pomalu bojím na knihu sáhnout. :D

    OdpovědětVymazat
  7. Já mám radši hardcovery, protože se mi takové knihy lépe čtou. O poničení paperbacků mi moc nejde, protože já si na ně dávám opravdu pozor (i když někam cestuju!). Víc mi u nich vadí to "samozavírání". Ale např. u Hunger games mi to vůbec problém nedělalo, to spíš u knih menších rozměrů.

    Pro mě je nejvíc ideální hardcover bez přebalu - ten během čtení stejně vždycky sundávám... prostě se mi tvrdá vazba líbí víc, zvlášť, když si nakladatelství dá záležet na vzhledu, jako třeba Fortuna Libri.

    OdpovědětVymazat