středa 8. srpna 2012

Upíři jsou dávno fuč, světu teď vládnou Dystopie


Jak už název napovídá, v tomto článku se budu zabývat tím, jak se rozšířil knižní žánr dystopie, co to vlastně dystopie je, jaké knihy například mezi dystopie patří, a také jestli to není jenom jedno takové BUM jako u Stmívání.

Takže, co to je vlastně dystopie? Kdybyste se mě zeptali před rokem, tak vám k tomu vůbec nic neřeknu, ale po té době už toho o ní něco vím - tak asi jako každý bloger. Dystopie je opakem utopie, a pojednává vlastně o nějaké společnosti (fiktivní), která se ubírá špatným směrem. Příkladem takové knihy je třeba Hunger Games, které znají asi všichni. Někdo, kdo svět řídí - v tomto případě Kapitol -, a pak jsou tady ti, kterým vládne - Kraje. Ale ne každá dystopie je jako Hunger Games, že někdo vládne, třeba u Dokonalého páru nebo Divergence jde hlavně o systém - i když to u HG taky. I když jsem nečetl nijak mnoho dystopií, tak se mi tenhle žánr začíná líbit, a budu ho číst častěji.

Teď představím pár dystopií. Začneme tou nejznámější, a to Hunger Games - kdo by je neznal? Je to trilogie, kde je hlavní postavou Katniss, která se na konci prvního dílu postavila Kapitolu, a teď za to musí pykat. Právě čtu třetí díl, a hodně se mi líbí, i když zatím mi připadal zajímavější a lepší díl druhý. Další dystopií, kterou každý vychvaluje, a já jsem na to stejně, je Divergence. Na tuto knihu jsem nečetl snad žádnou recenzi, která by o knížce říkala, že se někomu nelíbila.V této knize čeká hlavní hrdinku Tris jediná volba, která jí může změnit život. Musí si totiž vybrat, do které frakce chce do konce života patřit. Když se jí ve frakci nebude dařit, bude patřit k odpadlíkům. Další dystopií, kterou jsem četl, je Dokonalý pár, který se mi hodně líbil, ale v této knize šlo spíše o milostný trojúhelník, který zde hrál docela důležitou roli. Cassie si musí vybrat mezi Xanderem a Kyem.

Dystopií je samozřejmě velká spousta, ale jak už jsem říkal, já jsem jich moc nečetl. Přesto zmíním i ty, které jsem nečetl, protože za to ty knihy určitě stojí, a někdy si je určitě přečtu.
1984 od Orwella se řadí prý k nejzdařilejším dystopiím, tak uvidíme jak se bude líbit mně. Pak tady máme Ošklivé, Loď mezi hvězdami, Shatter me, Past, trilogii Chaos, Tak padne náš svět, Delirium, Partials, Prežila som svet, Pod nekonečnou oblohou, Banku těl, Legend, Inkarceron, a mnoho dalších knih.

Umíte si představit, že byste žili třeba v Hunger Games a byli vylosování, abyste bojovali o svůj život? Nebo v Divergence a museli si vybrat frakci, ve které budete žít, nezvládli to a žili mezi odpadlíky? Nebo měli přesně určený věk, ve kterém zemřete? Byli byste hlídání a měli určitá pravidla, která kdybyste porušili, čekal by vás trest a někdy i smrt? Já bych rozhodně v takových světech nechtěl žít, i když možná ten náš svět taky jednou bude takový.

A teď proč jsou v názvu Upíři jsou dávno fuč...? Protože tenhle všechen humbuk kolem dystopií začal úplně jako u upírů. U nich to bylo Stmívání, po kterém se začalo vydávat plno knížek s upíří, ale také vlkodlačí tématikou. A nejhorší na tom je, že některé ty knihy vážně nestojí za nic. Ale u dystopiíí to zatím tak nevypadá, všechny, co jsem zatím četl, se mi líbily, ale taky musím říct, že ne každému se líbí všechno. Já jsem si dystopie velice oblíbil, a doufám, že těch dobrých bude v češtině stále víc a víc.

A co si o dystopiích myslíte vy? Vím, že už se o nich psalo hodně článků i názorů, ale já chci znát ten váš :)) Líbí se vám, nebo je nemáte moc v lásce? Myslíte si, že to bude tak jako s upíry, že pak bude plno dystopií, které nebudou o ničem? Budu rád za komentáře.



7 komentářů:

  1. O la lá! Nemám ráda upíry - teda v pár knihách ano, ale jinak mě moc nezaujali. Ale už si nevzpomínám, jestli jsem je nikdy neměla ráda, nebo je to právě tím, že jich bylo najednou všude tolik, že se mi zhnusili :/
    Každopádně pochybuju, že dystopie čeká stejný osud jako upíry, protože upíři jsou pořád stejní, ale dystopie je pokaždé jiný svět :)

    OdpovědětVymazat
  2. Myslím, že tyhle humbuky jsou rozhodně k něčemu dobré, protože znám lidi, které kvůli tomu začali číst. Například já čtu odmalička, ale až po přečtení Stmívání jsem se do toho opravdu zažrala a začala číst opravdu jako šílená. Upíři už jsou ale opravdu ohraní a navíc se v tom už člověk ztrácí. Upířích knih je tolik a upíři v nich jsou pořád jiní a člověk pak neví, který upír je z které knihy. Za sebe ale musím říct, že mou nejoblíbenější upíří knihou jsou Dvě zrcadla a Dva meče. Absolutně.
    Dystopie jsem objevila docela nedávno. Koukala jsem tehdy na zadání knižního dumání a přemítala, co proboha má znamenat dystopický rozmach. První dystopií jsem přečetla Divergenci, protože mě do toho dokopaly holky ze srazu Na slovíčko s knížkou a pak už to jelo. Mezi mou nejoblíbenější dystopii patří Hostitel a to stoprocentně. Tu knížku zbožňuju a miluju a kdo ví co ještě všechno. Mám ráda ale taky Hunger games a těším se na pokračování Divergence, protože svět v téhle knize je vážně skvělý.

    (Skřítek | http://nocni-skritek.blog.cz/)

    OdpovědětVymazat
  3. Přesně jsi vystihl to, co si myslím i já. :) Zatím jsem četla trilogii Hunger Games, Divergenci a Cinder, na další se chystám (Město Ember, Pod nekonečnou oblohou...). V dystopii je opravdu víc prostoru než v upířinách a zároveň, kdo by se nechtěl podívat do budoucnosti :))

    OdpovědětVymazat
  4. Super... já mám u dystopií docela smíšený názor,nevím jestli je to zrovna to pravé ořechové pro mě,ale třeba Chaos je naprosto skvělá dystopie,co se mi vážně líbí.Naopak Inkarceron mě dost zklamal :D

    OdpovědětVymazat
  5. Já mám dystopie moc ráda, přestože jsem jich zatím moc nečetla. K mým oblíbeným patří rozhodně Hunger games a vážně moc bych chtěla napsat i Divergenci, ale ta mě trochu zklamala... Nejvíc se těším, až se přečtu tyto knihy: Past, Pod nekonečnou oblohou, Dokonalý pár, Banku těl, Hlas nože, Loď mezi hvězdami a Ošklivé - a to jsou jen ty, které mě zrovna napadly, je jich určitě mnohem víc. :)

    OdpovědětVymazat
  6. ja som sa už dystópií poriadne prejedla... to, že nám ich vydavatelia predostierajú ako na bežiacom pásme sa podpísalo na tom, že ich už nemôžem ani cítiť xD

    OdpovědětVymazat
  7. To, že většina dystopií za něco stojí neznamená, že ten boom nepomine^^ Ale taky už mě to začíná trochu unavovat, dala bych si zase nějakou normální, nebudoucnostní, nedystopickou a neupíří originální fantasy, vydanou v ČR a prezentovanou jako vééélkou novinku a knižní událost...^^
    Jinak je mám ale taky ráda. :)

    OdpovědětVymazat