úterý 21. srpna 2012

(RC review) Temný gryf

Autorka: Katie J. Taylor
Nakladatelství: Zoner Press
Počet stran: 320
Rok vydání: 2011

Mocní gryfové se spojili s lidmi a společně žijí v zemích Cymrie. Ale ne všichni gryfové jsou mírumilovní a ne všichni lidé jsou ochotní gryfy respektovat… Arren Cardockson to nemá v životě právě lehké. Pochází ze severu, z oblasti, jejíž obyvatelé byli kdysi podrobeni a zotročeni. Šťastnou náhodou se z něj stane gryfmistr, když si jej jeden gryf vybere za svého společníka. To Arrenovi sice přinese určité společenské postavení a váženost, ale přesto jím stále někteří opovrhují a chtějí se ho zbavit. Mladý hrdina dostane nabídku chytit divokého gryfa, agresivního a zlého, který ohrožuje své okolí. Arren si potřebuje vydělat peníze, a proto se rozhodne úkol zvládnout sám, jen s pomocí své gryfí společnice Eluny. Ta je ale divokým gryfem zabita a Arrenovi se hroutí svět… Ve své velmi zdařilé prvotině se Katie Taylor rozhodla vrátit zašlou slávu gryfům – dnes již trochu pozapomenutým fantasy tvorům. Povedlo se jí napsat zajímavý a napínavý příběh, v němž tragédie nečekaně spojila dva protivníky. Společně se vydávají na cesty a poznávají, že rozhodně ne vždy dobro vítězí nad zlem.

Arren Cardockson je černý. Nebo si to o něm lidé spíš myslí, protože má předky ze severu, kteří byli v minulosti zotročeni, a jejich potomky nazývají černými. Kvůli tomu neměl moc lehký život, až do doby, kdy se stal gryfmistrem. Vybere si ho totiž jeden gryf, Eluna, jako svého společníka. Tím dosáhl trochy úcty, ale lidé jím pořád opovrhují, protože ještě nikdy nebyl gryfmistrem černý. Arran není nějak moc bohatý, a musí někomu něco zaplatit, takže dostává takovou nabídku, kterou příjmat nemusí, ale nakonec ji s Elunou příjmou. Jde o to, že v jednom městě řádí bestie. Tou bestií je divoký gryf, který všechno jí a ničí. Když se ho snaží chytit, Eluna při souboji zahyne. Tím začíná pro Arrena krutý příběh, který bude vážně zajímavý. A jak celý tenhle úžasný příběh o gryfech bude pokračovat? To se dozvíte v této knize od Katie J. Taylor, kterou vydal Zoner Press.

Hlavní postavou je Arren, gryfmistr s krví seveřana. Ze začátku k němu mají lidé v Orlíně úctu, ale poté, co mu zemře Eluna, ho už nechrání gryf, a lidé ho urážejí, pokřikují po něm, narážejí do něj a někdy bohužel dojde i ke rvačkám. Arren prostě nemá lehký život. Jeho gryfí společnice Eluna si ho vybrala už když byl malým synkem a postupně k sobě přilnuli, až jim nakonec rada dovolila být společníky, tudíž mohl být Eluniným gryfmistrem. Eluna byla krásný, velký a bílý gryf, který chránil svého gryfmistra. Její smrti byla škoda. Temné srdce, tak byl pojmenován gryf chycený Arrenem, byl zlý, ale byl divoký, což znamenalo, že neuměl moc dobře mluvit. Temné srdce byl černý gryf, větší a snad i o pár let starší než Eluna, takže bylo jasné, kdo vyhraje souboj. Postavy vykreslila autorka velice dobře, i když se mi k nim někdy nehodila jejich jména a o některých jsme se moc věcí nedozvěděli.

Tuto knihu jsem si chtěl už dávno přečíst, ale nějak moc jsem od ní nečekal. Kniha ale velmi mile překvapila. Líbil se mi námět: fantasy kniha o gryfech, o kterých jsem zatím moc knih nečetl, skoro žádnou. V knize byl také příběh o tom, jak vlastně vznikl první gryf, který vyprávěla jedna gryfka Temnému srdci a který se mi taky hodně líbil. Kniha má krásnou obálku, která se mi líbí víc než ta původní. V knize bylo i pár kreseb, o které se postaral Roman Kýbus, který navrhl právě i tu zmiňovanou obálku. Ilustrace byly nádherné, autorovi se vážně moc povedly. Nebylo jich tam sice nějak hodně, ale to vůbec nevadilo, protože většinou čtu knihy bez ilustrací. Jednu z kreseb můžete vidět například tady v recenzi. Na začátku Temného gryfa byly také dvě mapky, a to celé Cymrie a pak Orlína a okolí. Kniha byla většinou z pohledu Arrena, ale některé části byly taky z pohledu Temného srdce, které se mi hodně líbily, a byly napsány drsně a surově, prostě tak, jak se chová zvíře, které má své zvířecí instinkty. Příběh se odehrával v zemi zvané Cymrie, v městě zvaném Orlín, ale také v jiných městech. V knize jsme se moc nedozvěděli o historii Cymrie, ani o gryfmistrech. A jaký byl konec? Vážně se mi líbil, dočkal jsem se taky zajímavé informace, kterou jsem vůbec nečekal. Temný gryf je prvním dílem trilogie od Katie J. Taylor. Doufám, že u nás vyjdou i další díly, protože se na ně těším.

Město Orlín bylo pojmenováno bez fantazie, ale příhodně. Před staletími lidé došli k mohutné, téměř válcovité hoře, která se tyčila před pláněmi, a kolem jezera nad jejím úpatím si postavily domovy. Protože nechtěli vyrušit bohy, kteří nepochybně žili na jejím vrcholku, zbudovali si tito dávní osadníci domy z kamenů roztroušených okolo, a horu nechali na pokoji. Když se k moci dostali gryfmistři, usoudili, že hora bude skvělým místem pro stavbu sídla nových vládců.

Tímto bych chtěl poděkovat nakladatelství Zoner Press za poskytnutí recenzního výtisku knihy.
Obrázky ze stránky Google.