čtvrtek 12. července 2012

(RC review) Třináct relikvií

Autoři: Michael Scott a Colette Freedmanová
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 336

Třináct prastarých relikvií, tajuplných, nesmírně mocných magických předmětů, které dokážou vykonat zázraky, ať už v dobrém, či ve zlém, bylo naposledy pohromadě za časů krále Artuše. Tehdy byly používány k vyhnání pokolení démonů z tohoto světa a k uzavření průchodu, který svět lidí a svět démonů spojuje. Boj s démony stál krále Artuše život. Čas statečných rytířů pominul a relikvie byly rozděleny mezi Strážce, potomky původních držitelů relikvií. Jejich rodiny střežily posvátné předměty přes dva tisíce let. Nyní však potomky těchto rodin kdosi začal bez milosti vraždit a snaží se relikvie opět shromáždit. Jedna ze Strážkyň před smrtí svěří tajemství Sarah, mladé bankovní úřednici, a pověří ji, aby zprávu předala Owenovi, který se má stát příštím Strážcem. Nepodaří-li se Sarah a Owenovi Strážce shromáždit a zachránit relikvie, nastane konec světa a démoni se vrátí na tento svět. Ten, kdo je držitelem relikvií, má tak ve svých rukou příští osud světa.

Za dob krále Artuše bylo pohromadě všech třináct předmětů, které mají neuvěřitelnou magickou sílu, a byly používány k vyhnání démonů z našeho světa. Od té doby se se relikvii předávají z generace na generaci, a nikdy nesmí přijít znova všech 13 relikvií ani míň do styku, protože už samy o sobě mají velkou moc, a kdyby byly všechny pohromadě, tak by byl svět v troskách. Judith Walkerová, jedna ze strážkyň, si všimla jako první, že záhadně umírají ostatní strážci relikvií, a ví, že ona bude další na řadě. Jednoho dne jí přepadnou dva neznámí lidé, ale nikdo si toho nevšímá, až na jednu ženu, Sáru, která jde kolem a rozhodne se Judith pomoct. Od té doby je Sára taky pronásledovaná, protože si ti co zabíjí strážce myslí, že něco ví. Když Judith pomalu ví, že asi brzo bude její konec a musí ochránit relikvii, předává jí Sáře s poselstvím, že jí musí předat Owenovi. Sára se vydává za budoucím Strážcem Owenem, a tím se stává mnoho událostí. Přežijí nebo zemřou? Dokáže se jim ochránit posledních pár Strážců, kteří ještě nejsou zabití, a s nimi i jejich relikvie které střeží? To vše se dozvíte v téhle skvělé knize od skvělého spisovatele Michaela Scotta a spisovatelky Colette Freedmanové.

Michael je irský spisovatel, který se zaměřuje hlavně na mytologii. Napsal spoustu knih s irskými bájemi, pověstmi a mýty. Patří mezi mistry fantasy, a strašidelných a pohádkových příběhů pro pro mladé i dospělé čtenáře. U nás je známá jeho knižní série s názvem Tajemství nesmrtelného Nicolase Flamela (Alchymista, Čaroděj, Vědma, Zaříkávač, Válečník, a poslední díl by se měl nazývat asi Kněžka), kterou jsem taky četl, ale skončil jsem u 3 dílu, protože další u nás v knihovně neměli, tak si knihy asi koupím, protože se mi vážně líbí. Napsal možná i víc než 70 knih, a některé knihy psal pod pseudonymem Anna Dillon a Mike Scott. Colette je dramatička, scénáristka a spisovatelka, která byl jmenována jedním z dramaturgů Guild's "50 to Watch". Byla požádána o napsání moderní adaptace Strýčka Váni od spisovatelky Jackie Collins.

Hlavní hrdinkou knihy je Sára, která mi připadala dost odvážná, a ničeho se nemála ani se před nikým neschovávala. Všechno si brala tak odvážně, a přes všechno se dostala dost rychle, někomu by to mohlo na hrdince i vadit, ale mi to teda vůbec nevadilo, a naopak se mi to líbilo. Další postavou, která stojí za zmínku je paní Judith Walkerová, která psala knihy pro děti, a taky je jedna z třinácti Strážců relikvií, a přesně střežila Zlomený meč, zvaný Dyrnwyn, který pak nechala po Sáře předat Owenovi, což měl být další Strážce meče po Judith. Owen mi připadal docela sympatický, tak jako Sára i Judith. Postavy byly skvěle vymyšlená, jak už ty kladné, tak i ty záporné, což byly vrazi, a další.

Kniha mě zaujala už tím, jak jsem viděl na internetu, že jejím autorem je Michael Scott, kterého jsem znal díky jeho skvělé sérii pro děti a mládež o Nicolasi Flamelovi. V této knize šlo hned od začátku vidět, že je to úplně něco jiného, a že je kniha pro dospělé, protože autoři se s tím vůbec nepárali, a hned v prvních pár kapitolách nám pozabíjeli plno postav. Ale ne, že by normální vraždy naznačili to, že je kniha pro dospělé, ty vraždy byly totiž brutální, například useknutí hlavy živé osobě když ještě vnímala. V knize se objevovala i mytologii, na kterou se Michael Scott většinou zaměřuje. V knize se mi taky líbily příběhy, které byly do knihy přidány jako vypravování, nebo jako sny. Knihu bych ale moc nesrovnával s autorovou sérii pro děti, protože ta se mi taky moc líbila, ale líbila se mi taky tahle kniha i když jsem ještě dítě. Byl jsem rád, že jsem knihu dostal jako pracovní výtisk od Knižního klubu, protože kniha vyjde až 1.srpna, možná ještě později, a určitě bych se ke knize tak rychle nedostal. Na to že byli autoři dva, tak stvořili skvělý příběh se skvělým dějem i postavami. Na knize mě zaujaly hlavně ty relikvie, které prý vážně existují. Jsem rád, že u nás ponechali originální obálku knihy, protože ta je vážně krásná, a líbí se mi na ní i ten meč, a taky ty dva druhy písma, které jsou v názvu. Celkově bych knihu hodnotil skvěle, kniha splnila vše co jsem chtěl, a nabídla toho i mnohem víc. Musím říct, že jsem se někdy o hrdiny bál, a to je na knize taky dobře. Knihu bych zařadil do více knižních žánrů, a to mezi knihy pro dospělé, mezi knihy které obsahují mytologii, a mezi fantasy knihy. Scott a Freedmanová oznámili, že pracují na pokračování Třinácti relikvií, a dohromady plánují tři díly v sérii, takže trilogii. Knihu bych asi moc nedoporučoval pro děti, možná pro tu mládež, ale spíš vážně pro ty dospělé, protože těch brutálních vražd je tam docela hodně.

Hádka v přízemí skončila prasknutím dveří, potom zavrzaly schody a ozvalo se opatrné zaťukání na dveře. ,,Pojďte dál, Sáro," řekla jemně Judith a posadila se na posteli. Sára Millerová vešla do pokoje s nesmělým úsměvem. Tváře jí jen hořely a ruce se jí třásly. ,,Jen jsem se přišla podívat, jak vám je," promluvila tiše. ,,Díky vám je mi dobře," odpověděla Judith a poklepala na postel. ,,Posaťe se na chvilku."

Tímto bych chtěl poděkovat nakladatelství Knižní klub za poskytnutí recenzního výtisku knihy. Knihu si můžete před objednat zde, protože vyjde 1. srpna.
Přidávám vám zde i trailer ke knize, který mě velice zaujal (nikdy trailery do recenzí nepřidávám, tak doufám, že vám to nevadí).