středa 4. července 2012

(RC review) Gjorkové - Tajemství minulosti

Autorka: Tereza Benešová
Nakladatelství: Krigl
Počet stran: 328

Pod hladinou oceánu leží svět, o jehož existenci nemá lidstvo dodnes, ani ponětí. Dvanáctiletá Nefas o něm už pár let ví, ale teprve dnes nastal čas zařadit se mezi své. Mezi Gjorky. Nefas nechce nic víc, než najít konečně domov, pár přátel a zjistit proč vlastně musela vyrůstat stranou. V novém světě ji ale otevřená náruč rozhodně nečeká a její touha po kamarádech, se v mžiku smrskne na snahu proplout, a být neviditelná. Brzy sice zjišťuje, že pomoc může přijit z míst, odkud by ji nikdy nečekala, ale také, že kdo se ptá, mohl by dostat odpověď, o kterou vlastně vůbec nestojí. Vstupte spolu s Nefas do místa, kde je všechno stejně nebezpečné, jako krásné a fascinující. Kde mají všichni svá malá tajemství a odraz minulosti je příliš silný na to, aby se dal jen tak překonat.

Nefas žije celý život až do svých dvanácti let s upíry, i když si časem všímá že je jiná než ostatní. Ve svých dvanácti letech pro ní přijde zástupce z rasy Gjorků, kteří žijí pod hladinou oceánů a umí kouzlit. Myslí si že se bude mít pod hladinou oceánu líp u lidí jako je ona než u upírů, ale to se pekelně spletla. Její spolužáci jí dělají z života peklo, ale postupem času se to uklidňuje. Brzy také zjistí že pomoc jí můžou i lidé od kterých by to nikdy nečekala, a dokonce si najde dva kamarády s kterými zažívá mnoho dobrodružství. A jaká je Nefasina minulost, či minulost jejich rodičů, které nikdy nepoznala? A co si všechno ostatní špitají a tají? To a mnohem víc se dozvíte v této úžasné prvotině Terezy Benešové neboli Colleen.

Hlavní hrdinkou je dívka jménem Nefas, která patří ke Gjorkům, přesněji do skupiny Praya. Až do dvanácti let žila s upíry, ale už v osmi letech zjistila že není upír ale Gjork. Už od svých osmi let se těšila až si pro ní Gjorkové přijdou, a že možná pozná nebo aspoň zjistí kdo byly její rodiče. Na škole jí nemá skoro nikdo rád kromě učitelů, ale po čase se to změní, a najde si také dva kamarády, Chairu a Jacka, kteří jsou ze skupiny Nagathanu. Oba její kamarádi mi přišli hodně příjemní, a nevadili mi skoro žádné postavy, jen ty co tam byly ty záporné. Autorka vymyslela taky dobře vyučovací předměty a učitelský sbor. Nefas má taky svého mazlíčka, a to Selie, což je... no vždyť to přece nemůžu říct, nesmím prozradit přece všechno, aby jste z knihy toho pak hodně měli. Oblíbil jsem si v knize hodně postav, ale nejvíc Jacka, Chairu, Nefas, ale taky přísného učitele Atera, kterého si možná hodně lidí neoblíbilo. Ale některé postavy mě překvapily, ať v dobrém, tak některé i ve zlém.

Jak už jsem psal Gjorkové jsou rozděleni na skupiny. Skupiny jsou celkem tři, a to Praya, Nagathan a Maureekové, a každá skupina má ve škole svého zástupce, brána každému dítěti určí ke které skupině patří už když se narodí, ale ti co se narodí mimo ochranou bariéru, tak ti jsou určení až po té co přes ní projdou. Kouzlí hůlkou zvanou wirgama, ale můžou ve vodě kouzlit i rukou.

Možná vás napadne jedna knížka, nebo spíše knižní série, které je tato knížka trochu podobná. Ano je to Harry Potter, ale myslím si že je to jenom jedno velké plus na knize, protože hodně lidí si oblíbilo Harryho, tak si třeba oblíbí i Gjorky, a podobné to bylo jen ze začátku, pak to nemělo skoro nic podobného. Ale zase nemůžeme říct že se autorka inspirovala u paní Rowlingové, protože existuje určitě dost podobných knih jako je HP, a nikdo to třeba neoznačuje že se autor/ka inspirovali. Od knihy jsem toho před přečtením moc neočekával, obálka mi přišla trochu divná, ale po dočtení jsem byl z knihy úplně nadšený, a pochopil jsem význam obálky, a strašně se mi líbí. Nejvíc jsem si asi oblíbil postavu Jacka, protože se choval dobře, a chtěl chránit Nefas, a celkově jsem si ho oblíbil nejvíc z knihy. Autorkou knihy je Tereza Benešová, s kterou jsem dělal rozhovor, který si můžete přečíst zde. Líbilo se mi na tom že to je originální příběh, a nikdy jsem nečetl knihu která by se celou dobu odehrávala ve vodě kde mají i svou vlastní vodní školu, město, ostrovy, obchody a další věci. Myslím si že je to taková oddychová kniha u které se pobavíte, uvolníte, a prostě si od všeho oddychnete. Doufám že autorka napíše pokračování, protože kniha byla zakončena v tom nejnapínavějším, a pokud ho napíše, že ho nakladatelství Krigl vydá, myslím si že by bylo mnoho lidí rádo, protože tak skvělou fantasy knihu od příjemné české autorky byste si měli přečíst.

Zprava k ní došel Maty a držel si prst na puse na znamení, že má být zticha, a zleva se za moment ozvalo: ,,Ale, ale. Slečna Cooperová nám po večerce opouští pozemky školy..." Poznala Aterův hlas. Svítil jí wirgamou do očí, takže mu neviděla do obličeje, ale uměla si živě představit, jak se šklebí. ,,Můžete mi k tomu laskavě něco říct?" zasyčel nebezpečně. Chtěla mu něco odpovědět, ale když se nadechovala, Mathias po její pravé ruce promluvil.

Obrázky ze stránky Google a anotace ze stránek nakladatelství Krigl.