úterý 24. dubna 2012

Želvýprava (recenze)

Autor: Lukáš Jarkuliš
Nakladatelství: Věra Nosková
Počet stran: 208
Hodnocení knížky: 4/5

Kniha spadá do kategorie gamebook, což znamená, že čtenář svými rozhodnutími ovlivňuje její děj. Jedná se o dobrodružný příběh pro děti od cca 8 let, ale svojí formou zaujme i mnohé dospělé čtenáře. Hlavní hrdina je želva jménem Lex, která se vypraví osvobodit svého kamaráda Rexe ze zajetí obchodníka se zvířaty. Společně se pak vydávají zpátky domů a po cestě poznávají nové přátelé a zažívají různá dobrodružství. Úspěch této výpravy je jenom v rukou čtenáře.

Příběh vypráví o želvě jménem Lex, která žije v teráriu u jednoho chlapce v malém městě se svým kamarádem Rexem. Jednoho dnes ale Rexe odveze Adolf Tyranský do Zverimexu ve Vrně.  Chlapec i Lex budou smutní, ale Lex se rozhodne že svého kamaráda zachrání, a tak Lexe čeká dlouhá a nebezpečná cesta za záchranou Rexe, při které pozná nové kamarády, ale taky nebezpečí.  A pak veliké dobrodružství  s Rexem cestou zpět, při kterém můžou i zemřít.

Hlavním hrdinou je želva jménem Lex, kterou budete vlastně vy sami a autor vás bude jako jí oslovovat. Má nejlepšího kamaráda Rexe, který je také želva, a kterého odnese Adolf Tyranský, který ho koupil od chlapcových rodičů, proto byl chlapec tak smutný, že ztratil milovanou želvu. V celém příběhu na nás čeká spousta zvířat, jako například sklípkan Alex, myšák Xaver, macarát Axel, a mnoho dalších.

Od knihy jsem moc neočekával, ale velice mě překvapila. Knihu jsem si chtěl přečíst hlavně kvůli toho že jí napsal autor který pochází z mého města, a zaujala mě když byl u nás ve škole na besedě o této knize. Kniha je psaná formou gamebooku, a knihu psanou v takovém stylu jsem ještě nikdy nečetl až do teď. Když je kniha psaná formou gamebooku, tak to znamená že se čtenář sám rozhoduje co v daných situacích udělá, takže je jen na vás jestli se necháte sežrat, zabít a nevím co ještě, nebo se rozhodnete dobře, a celý příběh pro vás dopadne dobře. Knihu vlastně můžete číst vícekrát a pokaždé bude jiná podle vašeho rozhodování. Bylo to velice zajímavé, a abych vám řekl pravdu, zemřel jsem tam asi dvakrát, a 2 krát jsem taky zabloudil v bludištích, že kterých jsem se nemohl asi 10 minut dostat ven. Ale protože nečtete plynule  stránku po stránce, ale přeskakujete na odstavce podle vaší volby, tak si potom nemusíte pamatovat kde jste skončili, a když zemřete, tak čtete knihu od začátku. Kniha se čte hodně rychle, a jestli neuvíznete v bludišti nebo nezemřete, tak jí budete mít i do hodiny přečtenou. Autor nám na besedě řekl, že na knize pracoval půl roku, veškeré obrázky kreslil sám, a že právě píše pokračování. Říkal že nemá naplánováno kolik dílů vydá, podle toho jak se budou čtenářům knihy líbit. Knihu bych vám doporučil, je to příjemné čtení, a i když je kniha od 8 let (aspoň myslím), tak zaujme i nejednoho dospělého. Knihu bych hodnotil 4 hvězdičkami, a už se velice těším na pokračování, které bude doufám brzy. A doufám že autor nebyl v naší škole naposled, a příjde ještě někdy.